Пошук
  • Иван Правдин

Суддя ухвалила спірне рішення у справі Scania - а потім раптово звільнилася

Суддя Господарського суду Київської області Світлана Чонгова вирішила звільнитися з посади судді, щоб уникнути дисциплінарного розгляду у Вищій раді правосуддя, який відбувся б через спірне рішення через задоволення вимог ТОВ "Фірма Журавлина" до Scania CV AB в Україні.



Офіційно, як повідомляє портал https://delo.ua, останнім робочим днем Світлани Чонгової стало 19 жовтня 2020 року. Ймовірно, рішення про вихід на пенсію було прийняте саме за 14 календарних днів до цього - 6 жовтня 2020 року. В цей же день С.Чонгова винесла повний текст рішення, яким задовольнила безпідставний позов ТОВ "Фірма Журавлина" до Scania CV AB в Україні про стягнення 123 млн. грн. за нібито упущену вигоду і неіснуючий борг.


А вже 21 жовтня на сайті суду з'явилося оголошення про вільну вакансію судді.

І ще через декілька днів після звільнення суддею була подана декларація (перед звільненням»), яка датована 22 жовтня 2020 року.


До того ж, якщо подивитись на графу «Кошти, розміщені на банківських рахунках», то перед звільненням у судді Чонгової зафіксовано 787302 грн, а ще роком раніше було тільки 373760 грн. Як-то кажуть, непогана надбавка до пенсії, особливо якщо вона «зі шведським присмаком».


Крім того, на пенсію Чонгова пішла, навіть не чекаючи подання апеляційної скарги на одіозне рішення, і буквально за день до того, як Scania CV AB в Україні опублікувала свою позицію щодо винесеного судового рішення.


На думку Інтса Крастінса, фінансового директора "Сканія Україна", після читання новин в українських медіа напрошується висновок: через сім років після Революції Гідності і двох Президентів вітчизняна судова система все та ж. Нереформована, бездіяльна, впевнена в своїй безкарності. Рішення саме цих суддів зачіпають життєво важливі сфери країни - економіку і іноземні інвестиції, а це безапеляційно впливає на довіру до української держави.


«Будучи шведською міжнародною компанією, що входить в групу, до якої входять Volkswagen, Porsche і MAN, ми у всіх країнах працюємо в суворій відповідності з міжнародними та національними законами. Порушувати їх - безглуздо і безвідповідально. Тепер ви можете зрозуміти наше обурення вересневим рішенням Господарського суду Київської області, який підтримав безпідставний позов про стягнення з Scania понад 123 млн грн», - обурюються в офісі шведського інвестора.


Обставини справи

Scania CV AB працює в Україні з 1993 року через офіційного дистриб'ютора (дочірню українську компанію) і розгалужену дилерську мережу. З одним з цих дилерів - "Фірма "Журавлина" (м. Сарни Рівненської області) - в 2016-2017 роках припинили співпрацю, оскільки компанія як мінімум з 2012 року не дотримувалася стандартів компанії з ведення бізнесу. В компанії намагаються уникати партнерів, які під час ремонту вантажних автомобілів використовують неоригінальні і б/у запчастини.


У відповідь екс-дилер в 2019-м подав необґрунтований позов про стягнення з Scania двох типів компенсацій:

- втраченої вигоди, яку він нібито не отримав в 2012-2017 роках, оскільки інші дилери Scania продавали автомобілі, запчастини та надавали послуги в районах, які "Журавлина" вважала "своїми" (5 областей в Центральній і Західній Україні). Це звичайна практика в українському стилі doing business - підтримувати поділ країни на зони впливу. Однак в договорах між Scania і цим підприємством не було умов винятковості, тому заявлені вимоги надумані і безпідставні;

- фіктивної заборгованості по оплаті послуг з надання дилерських послуг за період 2012-2017 років. Таким чином, "Журавлина" прагнула стягнути з Scania сервісний збір в розмірі, який в кілька разів перевищує той, який зазначений не тільки в їх контракті, але і в договорах, до яких позивач відношення не має.


І зовсім не смішно, що вимоги про стягнення з іноземного інвестора понад 123 млн грн виключно ґрунтувалися на самостійно складених позивачем таблицях. Документальні підтвердження були відсутні. Ігноруючи всі доводи Scania про необґрунтованість претензій і повній відсутності доказів, 21 вересня суддя Господарського суду Київської області Світлана Чонгова задовольнила позов в повному обсязі - стягнути з Scania на користь "Журавлина" понад 123 млн грн (копійка в копійку), тобто суму, еквівалентну річним інвестиціям компанії в Україні.


Ситуація абсурдна, тому що подальша стратегія роботи Scania в Україні може залежати від одного-єдиного випадку, учасники якого - персонажі болівудського фільму: скривджений екс-партнер, недобросовісна суддя і сумлінна іноземна компанія, яка одного разу вирішила вийти на ринок країни підвищеного ризику.


Рішення стягнути з великого міжнародного інвестора Scania величезну суму є індикатором токсичності інвестиційного клімату в Україні. Ситуація може мати довгострокові негативні наслідки для національної економіки та інвестиційних ініціатив керівництва країни, оскільки великі інвестори можуть переглянути свої наміри вкладати кошти в Україну.


Що важливо для інвестора і Scania в тому числі? Захист від норовливих судів і підтримка з боку влади. Наразі Тимчасова спеціальна комісія із захисту прав інвесторів ВРУ вже взялася за розбір цієї ситуації.


Не перший скандал

До речі, це не перший випадок, коли екс-суддя потрапляла у скандал.


До окупації Криму Світлана Чонгова працювала суддею Господарського суду АР Крим. У 2015 році суддя була переведена до Господарського суду Київської області. Але, очевидно, після переведення до Києва суддя не втратила зв'язок з окупованими територіями. Світлана Чонгова не тільки регулярно відвідувала тимчасово окуповану територію, але і отримала паспорт громадянки РФ. Це видно з реєстру Федеральної податкової служби Російської Федерації. З номеру документа видно, що отримала його суддя в Криму у 2014 році. Номер паспорта Світлани Чонгової також не значиться в реєстрі недійсних документів РФ, а, отже, за 4 роки суддя не анулювала паспорт ворожої держави, що лише підтверджує той факт, що громадянство не було чимось нав'язаним окупаційною владою Криму, а особистим рішенням Світлани Чонгової.


Вона не проживала постійно на території Криму: працюючи суддею в Україні, вона мала всі пільги, гарантовані українським законодавством, та чималу суддівську заробітну плату (а відтепер – і пенсію). Відтак жодної крайньої необхідності для отримання російського громадянства чи для того, щоб залишатися в ньому вже 4 роки, суддя Світлана Чонгова не мала.


20 квітня 2018 року суддя Чонгова проходила співбесіду з Вищою кваліфікаційною комісією суддів. Припускаємо, що під час цього процесу могло порушуватися питання щодо наявності у Світлани Чонгової російського громадянства. Однак ми так і не дізнаємося пояснення судді, тому що співбесіда з нею відбувалася в закритому режимі без відеотрансляції. Чи було відомо членам ВККС про російське громадянство Світлани Чонгової? Вперше факт наявності в судді Чонгової подвійного громадянства був озвучений журналістами "Наші гроші" у 2017 році, тоді він підняв чималий резонанс. Просте введення в пошукову систему Google прізвища судді видає чимало матеріалів щодо її зв'язків з Російською Федерацією, тому члени ВККС, напевне, мали знати та запитати пояснення Світлани Чонгової під час співбесіди. Однак подвійне громадянство ніяк не вплинуло на рішення членів ВККС визнати її такою, що відповідає посаді судді. А тепер через цю «неуважність» маємо інвестиційний скандал.


Оксана Соболева

48 перегляд0 коментар